Innovationsslangen er en overordnet model for faserne i en
brugerdreven innovationsproces. Innovationsslangen er delt op i 5 faser, som
her bliver forklaret.
![]() |
Billede 10 |
Her sættes ambitionsniveauet for processen og hvilke områder der skal arbejdes med. Man ved ikke endnu, hvor man ender, men der fastsættes tid på processen, og personer der skal involveres. (1)
Inden vi gik i gang med vores blog, lavede vi en samarbejdsaftale, hvor vi skrev forventninger ned til hinanden og opgaven. Det første vi gik i gang med, var at få aftalt vejledning med vores vejleder her på skolen og vores kliniske vejleder, og vi snakkede om, hvilke personer vi skulle ud at interviewe.
Fase 2 – Research:
Her undersøger vi brugerens forløb med sygdommen, diabetes mellitus og compliance ved injektionsteknik, og deres behov i
hverdagen. Her indsamles data og materiale til projektet. Eksempler på
værktøjer der kan bruges til research: interview, observationer, mind-maps og video/fotografering. (1)
Herunder har vi været ude at interviewe, vi har observeret, vi har søgt efter bøger, data og informationer. Vi har også lavet en mind-map over vores innovationsøvelse. Vi har også produceret en video om senkomplikationer samt kommunikationsvideo.
Herunder har vi været ude at interviewe, vi har observeret, vi har søgt efter bøger, data og informationer. Vi har også lavet en mind-map over vores innovationsøvelse. Vi har også produceret en video om senkomplikationer samt kommunikationsvideo.
![]() |
Mind-map |
Alt vores data og materiale fra fase 2 analyseres og
kategoriseres. Her skabes udgangspunkt for vores innovation, vi kan se hvor
borgeren har behov for nytænkning. (1)
Herunder analyseres vores interviews, data og videoer. Vi kategoriserer vores data og viden og finder ud af, hvad der skal ind på bloggen. Ud fra vores analyser og interviews er vi begyndt at få en idé om, hvad vores innovation skal indeholde.
Fase 4 – Konceptudvikling og design:
Her udvikles vores innovative idé og blog, ud fra det vi har
analyseret os frem til i fase 3. Den innovative ide udvikles fra brugerens
behov, som vi er kommet frem til i fase 2 og 3. Værktøjer til udviklingen kan
f.eks. være diverse brainstorm metoder. (1)
Vi har udarbejdet vores blog ud fra det, som vi har analyseret os frem til i fase 3. Ud fra fase 2 og 3 kan vi se, at brugeren har behov for hjælp til insulin og injektioner for at opnå compliance. Derfor har vi tænkt, at en specialtrænet servicehund skal kunne hjælpe diabetikere med mentale udfordringer til at opnå compliance.
Vi har udarbejdet vores blog ud fra det, som vi har analyseret os frem til i fase 3. Ud fra fase 2 og 3 kan vi se, at brugeren har behov for hjælp til insulin og injektioner for at opnå compliance. Derfor har vi tænkt, at en specialtrænet servicehund skal kunne hjælpe diabetikere med mentale udfordringer til at opnå compliance.
![]() |
Mind-map |
Fase 5 – Prototyping og test:
I sidste fase vil vores blog være klar til fremvisning, og
vores innovative idé er klar til at blive testet, for at se, om der er mangler, som
evt. skal udbedres. (1)
Bloggen er færdig og klar til fremvisning.
Bloggen er færdig og klar til fremvisning.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar